Ordre alfabètic (selecció projectes)

Projectes destacats



Avaluació de l’impacte de l’acció comunitària en la salut de la població

El principal objectiu d’aquest projecte és descriure l’acció comunitària i avaluar el seu impacte sobre la salut de la població en barris de baix nivell socioeconòmic de la ciutat de Barcelona. L’acció comunitària aborda els factors col·lectius i relacionals que afecten la salut de la població (estils de vida, xarxa social i comunitària, condicions de vida i treball i condicions socioeconòmiques, polítiques, culturals i mediambientals), i es basa en l’actuació de diferents agents i en la participació de la mateixa comunitat. L’avaluació es farà a partir d’un mètode quasi-experimental, comparant l’evolució de la salut en aquells barris on l’acció comunitària s’ha desenvolupat de forma continuada amb aquells on no ha existit. Per interpretar-ne el resultat, s’estudiarà també el procés d’implementació dels programes de salut comunitària en diferents barris, per tal d’identificar els punts crítics i les claus d’èxit en cadascun d’ells. En un context de limitacions pressupostàries i canvi general del paper de les institucions, l’avaluació és imprescindible per identificar elements d’innovació en l’àmbit comunitari, millorar les estratègies d’intervenció i l’efectivitat de les polítiques.

Web: http://salutcomunitaria.com
Investigador responsable: Raquel Gallego
Execució: 2015-2017 –RecerCaixa: 2014ACUP00198
Entitats participants: UAB-IGOP, Agència de Salut Pública de Barcelona, Institut Català de la Salut, Pla Comunitari de Roquetes.


Descentralización y (des)igualdad en el Estado Autonómico: ideología y partidos, opinión pública, financiación territorial y políticas públicas (DESCIDES)

Aquest projecte té l’objectiu de relacionar la descentralització i la (des)igualtat interterritorial a Espanya. Integra l’anàlisi de polítiques públiques i l’anàlisi de la hisenda pública per a abordar les següents preguntes:

1/ ¿Per què les CC.AA. han pres opcions de polítiques públiques diferents? ¿Quins factors influeixen en els governs autonòmics a l’hora de prendre decisions diferents? ¿Com els influeixen?

Per a respondre aquestes preguntes s’exploren: (1) Aspectes econòmics: el model de finançament autonòmic i les característiques dels sectors de política pública seleccionats (naturalesa dels proveïdors, pes dels sectors públic i privat, estructura de governança des del sector públic, situació econòmico-pressupostària del sector…); y (2) Aspectes polítics: opinió pública sobre els serveis en les CCAA., característiques dels governs autonòmics –ideologia, tipus de majoria …-, models de governança amb actors externs, dinàmiques de govern multinivell, context temporal/situacional….

2/ ¿Quin és l’impacte d’aquestes diferències en termes de desigualtat interterritorial? Comparem l’impacte de l’antic i el nou model de finançament autonòmic en la disponibilitat de recursos dels governs de les CC.AA., utilitzant índexos quantitatius de mesura de la desigualtat interterritorial.

Per a la primera pregunta es fan estudis de cas en profunditat a 5 CCAA i 3 sectors de polítiques. Per a la segona pregunta, s’utilitzen tècniques quantitatives d’anàlisi per a cobrir les 17 CCAA. El període d’anàlisi és de 2001 a 2011.

Investigador responsable: Raquel Gallego
Execució: 2012-2014. Ministerio de Ciencia e Innovación: CSO2011-27547
Entitats participants: Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Barcelona, Universidad Autónoma de Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Universidad Complutense de Madrid, Universidad Rey Juan Carlos.


Policies and practices of emigrant political incorporation

This project will examine the increase in policies of enfranchisement of emigrants and their influence on processes of political incorporation of emigrants. First, it investigates the policies of emigrant participation by questioning why states grant emigrants external voting rights. This will be done through a mixed methods approach including a) a large N study where the main predictors include both transnational and domestic political variables; and b) a focused comparison of three cases (Spain, Italy, France) which compare the role key of stakeholders (including political parties and emigrants) in both the initial process of emigrant enfranchisement and subsequent restrictions or extensions to these rights. Finally the project examines the processes of nomination and selection of emigrant representatives in France and Italy.

Investigador responsable: Eva Ostergaard
Execució: 2015-2016


Transformational Leadership, PSM and performance: clarifying the relations and the role of sector, job characteristics and organizational mission values

One of the main concerns of public management research and practice is individual and organizational performance. One of the possible levers to increase individual or organizational performance is leadership and specifically transformational leadership (TL) which has been found to be particularly effective to inspire employees and improve performance.

In this paper we would like to clarify the relations between TL and performance taking into account employees’ public service motivation (PSM). With respect to this question, the paper investigates the relation between TL and PSM: we understand that TL could increase performance for those employees with high levels of PSM. However, we also would like to consider the possibility that it may not be so for those employees with already high levels of PSM. Another question we would like to clarify is the role of person-job fit and person-organization fit in all these relations. In principle, we would expect that a positive relationship between TL, PSM and performance is mediated by a better fit with both the job and the organization.

The literature has studied the relation between TL, PSM and mission valence (Wright, Moynihan and Pandey 2011) and the relation between TL, PSM and performance (Park and Rainey 2008, Belle 2013). However, the outcomes of research in this area need further development in different contexts and sectors as there is still scarce evidence and some relations need clarification.

This research is based on a survey to a sample of professionals from health and social services that the Catalan government uses for various purposes. In order to avoid common source method bias, the analysis will use alternative sources for data on individual and organizational performance. Since the survey is directed to professionals from the public, the non-profit and the private sector, the paper will also analyse whether all the studied relations operate in the same way in different sectors.

Investigador responsable: Xavier Ballart
Investigadors: Xavier Ballart, Guillem Rico, Guillem Ripoll i Fidel González


Transnational Political Incorporation (2015-2018)

International migration challenges the territorial congruence between states and citizens and the access to policy-making of mobile citizens. There is a long-standing but still growing attention among academics and policy makers to processes of the political incorporation of immigrants in their countries of residence. Yet, also emigrant citizens are increasingly included as legitimate claimants in their homeland polities. We argue that the inclusion tracks available for the local and national incorporation of resident non-citizens are also available to the transnational political incorporation of non-resident citizens in policy making in their country of origin. While only 17 countries extended voting rights to emigrants in 1980, 115 countries did so in 2007 with 13 countries allowing emigrants to elect their own candidates. Moreover, emigrants are increasingly noted to undertake both individual and group non-electoral claims-making towards the homeland. We therefore propose a comprehensive analysis of the transnational political incorporation patterns of emigrants along the dimensions of both electoral and non-electoral modes of participation at both the individual and group level. The opening preliminary hypotheses are that emigrants continue to be interested in having a voice in homeland politics. Yet, the extent to which emigrants incorporate politically in the politics of their homeland depends on the configurations of political rights and resources among individuals and groups relating to both their context of residence and origin.

Investigador responsable: Eva Ostergaard
Execució: 2014-2016


Promise (2016-2018)

Young people face tough choices in key areas of social life that affect their participation in society, and their potential marginalisation from it : from structural issues of unemployment, lack of access to affordable housing and debt problems, to information overload on big questions like the environment, identity, faith and radicalisation, and negotiating the moral challenges of illegal markets and an increasingly sexualised social-media generation. While there are wide variations in opportunities and challenges between and within countries, Young people today face tough choices in negotiating this moral maze. The PROMISE Project will investigate how Young people’s , often negative, responses to these problems create conflict, and how, instead, their responses can provide opportunities for positive social engagement. By addressing the experiences, values and attitudes of European youth seen to be in conflict with older generations, authorities and social norms PROMISE will get to the heart of barriers and opportunities for social engagement. We will employ a four pronged methodology to gather and analyse on a cross national level, alongside comparative ethnographic case study data that uniquely addresses the experiences of ‘conflicted’ youth within the context and social history of each country. Each case study will address a site of conflict and stigmatisation as a (potential) site of innovation or social change. Throughout the process, we will involve Young people across Europe in setting the agenda, in documenting their situation an in articulating their needs. PROMISE will produce a comparative ethnography of Young people in 10 European countries, a comparative quantitative analysis of attitudes, values and control, and policy papers and positive engagement strategies.

IP: Jo Deakin (IP of IGOP partner: Zyab Ibáñez)
Dates: 1st May 2016 for 36 monts
Participating Institutions: University of Manchester (Coordinator); IPRS, Italy; CJD Hambrug and Eutin, Germany; Universitat Autonoma Barcelona (UAB); Universida Catolica Portuguesa (UCP); Univerzita Mateja Bela (UMB Slovakia); Finnish Youth REsearch Network (Finland); University of Tartu (Estonia); GESIS Leibniz Institut (Germany); Centre for Youth Studies (Russia); Ivo Pilar Institute (Croatia).


Multi Agency Training Exit Strategies for radicalised youth: MATES (2016-2018)

Recently, European countries have witnessed a stunning growth of youth radicalised to terrorism. Radicalisation mechanisms seem to be common to all countries and many recent studies have shown the impact of prison environment on the radicalisation process. In most recent years, however, the Justice systems of many EU countries have gradually shifted their attention from recruitment to the rehabilitation process of individuals sanctioned or convicted for radicalisation crimes – from in-prison to out-of-prison radicalisation processes. The rehabilitation of these youth is, in fact, increasingly acknowledged as an extremely complex phenomenon that deserves special attention as well as a multiple-skills approach. How to devise a truly efficient exit strategy (probation measures or alternative sanctions) for these youth – a strategy that can be effectively reintegrating the individual in the local society and that avoids risks of re-radicalisation – is a question that raises a number of issues and still needs appropriate responses.

An efficient probation entails a strong interaction between the Justice System and the key actors responsible for the youth’s social rehabilitation at local level. In order for the probation to be truly effective it is therefore necessary to firstly build or reinforce a network of social actors with a shared approach to the reinsertion of radicalised youth.

MATES project will develop a training method that aims at providing probation officers as well as first-line practitioners (FLP) with enough capacity and understanding to recognise early signs of radicalisation, contrast potential re-radicalisation and indirectly prevent risks of recruitment to terrorism.

Collaboration with and among probation officers, local social workers, community leaders, staff of education agencies, youth sporting clubs will then focus on engaging with youth as to change their negative perceptions of state and society, help them to establish new social networks away from extremism, provide vocational training, sports coaching, fitness training, art, etc. as a means of creating a regular interaction and promoting peaceful coexistence.

The project major aim will be to train probation officers for a more efficient reinsertion of the youth convicted for radicalisation to terrorism.

IP: Zyab Ibáñez
Dates: December 2016-December 2018
Funding: EU Commission – DG Home Affairs – Internal Security Fund Police (2014-2020). Call /2015/ISFP/AG/LETX “Law Enforcement Training”
Participating Institutions: IPRS – Psychoanalytic Institute for Social Research, Italy; “La Sapienza” University of Rome, Dept of Criminology, Italy; CJD-Hamburg, Germany; Catholic University of Porto, Portugal; Autonomous University of Barcelona, Spain; Tartu University, Estonia; EJJO, European Juvenile Justice Observatory, Bruxelles.


Emincor (2015-2017)

2015-2017, Emigrant political incorporation (EMINCOR), H2020 Marie Sklowdowska Curie (GF), 660571-EMINCOR-H2020-MSCA-IF-2014

IP: Eva Ostergaard-Nielsen
Dates: 2015-2017


Altres projectes (ordre cronològic i alfabètic)

Projectes amb IP del grup AGAPP

  • History of Nuclear Energy and Society (HoNESt). (2015-2018). IP: Pep Espluga.
  • PROMISE- The Young as a driver of social change (2016). IP: Margarita León.
  • Emigrant political incorporation (2015-2016). IP: Eva Ostergaard.
  • La medida de la motivación para el servicio público (2015-2016). IP: Xavier Ballart.
  • El papel de la metáfora en la definición y percepción social de temas conflictivos. Instituciones, medios de comunicación y ciudadanos (2014-2016). IP: Pep Espluga.
  • Mobile identities: migration and integration in transnational communities (2014-2016). IP: Margarita León; Web: Mobile Identities Web
  • Polítiques Municipals Innovadores en el Context de Crisis i Austeritat: Experiència en els Petits Municipis de Catalunya (2015). IP: Quim Brugué.
  • Xarxa Barcelona per a la inserció laboral de persones amb discapacitat: avaluació de procés i enquesta (2015). IP: Nicolas Barbieri.
  • Empoderar per a Transformar: Innovació en la Lluita contra la Pobresa (2014-2015). IP: Quim Brugué.
  • Descentralització i autonomia política: L’impacte de la ideologia i el finançament territorial en la trajectòria de polítiques públiques a Catalunya i Andalusia (2012-2014). IP: Raquel Gallego.
  • Emigración, ciudadanía externa y partidos políticos en España, Italia y Rumania (2011-2014). IP: Eva Ostergaard.
  • La Organización social del cuidado: España en perspectiva comparada CSO2011-28333 (2012-2014). IP: Margarita León.
  • Las Polítiques de Consum a la Província de Barcelona: Reptes Estratégics (2014). IP: Quim Brugué.
  • Descentralització i autonomia política: L’impacte de la ideologia i el finançament territorial en la trajectòria de polítiques públiques a Catalunya i Andalusia. El cas de la sanitat (2013). IP: Raquel Gallego.
  • Informe sobre la Situació de la Integració de les Persones Immigrades a Catalunya (2013). IP: Quim Brugué.
  • La Innovació Administrativa com a Resposta davant la Incertesa (2012). IP: Quim Brugué.
  • Policy Addressing Climate Change and Learning about Consumer Behaviour and Everyday Life (2010-2012). IP: Pep Espluga.
  • The European Observation Network on Territorial Development and Cohesion ESPON-ISTED (2010-2012). IP: Quim Brugué; Web: Projecte ESPON
  • Estudio sobre las percepciones de actores significativos entorno los efectos de la política de participación ciudadana en Aragón (2011). IP: Quim Brugué.
  • Mapa de la participación ciudadana de Paraguay (2010-2011). IP: Quim Brugué.
  • Les Comissions Interdepartamentals: de l’Especialització al Diàleg en el Funcionament de l’Administració Catalana (2009-2010). IP: Quim Brugué.
  • Banc d’experiències i bones pràctiques (Qualitat de Vida, Igualtat i Esports). IP: Nicolas Barbieri.
  • Democracia Deliberativa y Política de Agua: Experiencias de Participación en el Contexto de la Directiva Marco del Agua (DMA-PART). IP: Quim Brugué.
  • L’Agricultura Social: Anàlisi Econòmica i Avaluació del Retorn a la Societat. IP: Pep Espluga.
  • Procés de reflexió col·lectiva sobre les Deixalleries del Vallès Oriental. IP: Pep Espluga.
  • Procés de reflexió sobre el present i el futur dels Serveis de Prevenció. IP: Pep Espluga.
  • SGR (Grup de Recerca Consolidat): “Anàlisi, Gestió i Avaluació de Polítiques Públiques” (AGAPP). IP: Raquel Gallego; Web: http://www.agapp.cat
  • Transversalitzem la Sobirania Alimentària a la UAB, compromís per a un món més just. IP: Pep Espluga.

 

Projectes amb participació de membres AGAPP

  • Emerging modes of political protest: paths to political inclusion (2015-2017). IP: Eva Anduiza; Web: Protesta i desigualtat
  • Sistema d’indicadors d’impacte de les organitzacions d’inserció de persones amb discapacitat (2014). IP: Joan Subirats.
  • Evaluación del modelo de intervención para abordar la soledad de las personas mayores (2014). IP: Joan Subirats.
  • Les raons i les realitats de la tria d’escola de les famílies estrangeres a la ciutat de Barcelona i els seus efectes sobre la igualtat d’oportunitats (2011-2012). IP: Miquel Àngel Alegre.
  • Regímenes escolares y equidad educativa. Una aproximación comparativa apoyada en encuestas internacional y estudios de caso (2010-2011). IP: Miquel Àngel Alegre.
  • El retorn social de les polítiques culturals (2009). IP: Joan Subirats.
  • Tercer sector, cultura i proximitat (2008-2009). IP: Joan Subirats.
  • Calibrando Estados de Bienestar en el Sur e Europa (CABISE). IP: Anna Marta Guillen.